Gebruik sterk merk Nationaal Park in je eigen bedrijfspositionering

Gebruik het sterke merk Nationaal Park voor de positionering van je accommodatie. Foto: Shutterstock.

Of je een hotel hebt of een bungalowpark, je gasten willen genieten van de natuur. Wandelen en fietsen in de natuur is favoriet. Het ene park is het andere niet. Hoe sterker het merk van het Nationaal Park, hoe makkelijker je als accommodatie kunt inspelen op de groene gastbeleving. Onderzoek onthult de sterkste merken onder de Nationale Parken. Plus, waar kun je als bedrijf op inspelen?

De top 3
Na de Hoge Veluwe en de Biesbosch is de Utrechtse Heuvelrug het bekendste Nationale Park onder Nederlanders. Dat blijkt uit het onderzoek naar de naamsbekendheid en imago van het Nationaal Park (Utrechtse) Heuvelrug dat is uitgevoerd in opdracht van het Nationaal Park en het Regionaal Bureau Toerisme Heuvelrug en Vallei. In Utrecht gebruiken de ondernemers dit onderzoek om beter in te spelen op de wensen van de gast.

De resultaten geven belangrijke inzichten aan de samenwerkende partijen: Natuurorganisaties, landgoedeigenaren, toeristische ondernemers en overheden, waaronder provincie Utrecht. Zij werken samen aan de ambitie het huidige park uit te breiden tot één Nationaal Park Heuvelrug van Grebbeberg tot Gooimeer waarmee de bijzondere natuur beschermd en ontwikkeld kan worden.

Nationaal Park is een sterk merk
Heb je je bedrijf bij een Nationaal Park? Maak gebruik van dit sterke merk. Nu is duidelijk hoe bekend het label Nationaal Park is. Het grootste deel van de Nederlanders (75%) is bekend met de term Nationaal Park. Het spontaan opnoemen van Nationale Parken vindt men echter lastiger. De geholpen naamsbekendheid van Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug is 50%, waarmee het op de derde plaats komt van bekendste Nationale Parken van Nederland. Er is nog wel een weg te gaan. Met de vernieuwde samenwerking tussen partijen en de gezamenlijke inspanningen is de verwachting dat de bekendheid de komende jaren zal toenemen.

Is jouw doelgroep Gezin en Stel?

De Heuvelrug wordt het meest bezocht door:
1 - Stellen (41%)
2 - Gezinnen (19%).

Dat is ook te zien aan de leeftijd: 9 van de 10 bezoekers is 35 jaar of ouder.

Nadeel: Ondanks dat de Heuvelrug door veel respondenten als versnipperd wordt ervaren, waarderen zij het DNA van het gebied.

Associaties: De meest voorkomende associaties bij de Heuvelrug zijn dan ook natuur, bos, mooi, heuvelachtig en rustig.

Wat doen? Mensen komen vooral naar de Heuvelrug om er te fietsen, te wandelen en het culturele erfgoed te bewonderen. De activiteiten op de Heuvelrug worden beloond met een hoge score. Wandelen wordt het hoogst beoordeeld; 83% van de respondenten beoordeelt dit met goed of uitstekend. De Heuvelrug wordt gezien als interessante bestemming voor een dagje uit.

Levert dat herhaalbezoek op? Bijna 7 op de 10 huidige bezoekers overwegen de Heuvelrug dit jaar of volgend jaar opnieuw te bezoeken. Een opsteker voor alle partijen die bij het Nationaal Park betrokken zijn.

Reacties